سیلور دی آمین فلوراید

راهنمای جامع سیلور دی آمین فلوراید در دندانپزشکی کودکان

سیلور دی آمین فلوراید چیست؟

سیلور دیامین فلوراید، فلوراید دیامین نقره یا SDF مایه ا‌ی است که برای پیشگیری از ایجاد یا گسترش پوسیدگی در دندان ها مورد استفاده قرار میگیرد. کمک میکند باکتری های مضر دهان که به مینای دندان ها آسیب می زنند از بین بروند و در عین حال مانع از رشد این باکتری ها میشود. SDF یک درمان جایگزین برای پرکردن دندان میباشد و میزان پوسیدگی را به حداقل میرساند.  اگر کودک شما دندان پوسیده دارد و میخواهید پوسیدگی دندان کودک را فورا متوقف کنید باید از SDF یا سیلور دیامین فلوراید استفاده کنید. این ماده پوسیدگی دندان شیری و دندان دائمی را فورا متوقف میکند و به سرعت جلوی پیشرفت پوسیدگی را میگیرد. این ماده برای نوزادان، کودکان و نوجوان مناسب است.

دی آمین فلوراید چیست؟

ترکیبات سیلور دی آمین فلوراید

  • نقره : کمک میکند باکتری ‌ها از بین بروند.
  • آب : محیط مایع مورد نظر برای این ترکیب را فراهم میکند.
  • فلوراید : به بازسازی دندان ها کمک میکند.
  • آمونیاک : به حفظ غلظت محلول کمک میکند تا محلول بتواند اثر گذار باشد.

تاریخچه سیلور دی آمین فلوراید یا SDF

این ماده به عنوان یک راه حل جدید برای مدیریت پوسیدگی است. این ترکیب در دهه 1930 مورد توجه قرار گرفت و سرانجام در سال 2014 توسط FDA یا سازمان غذا و دارو تایید شد و امروزه برای درمان پوسیدگی ها مورد استفاده قرار می گیرد. سیلور دیامین فلوراید میتواند برای افراد سالخورده که توانایی نشستن طولانی مدت بر روی یونیت را ندارند مناسب باشد. همینطور برای افراد محروم از دریافت خدمات دندانپزشکی هم توصیه میشود. این ماده یک کشف جدید برای مدیریت بهتر پوسیدگیهای دندان میباشد.

موارد استفاده از قطره سیلور

درمان پوسیدگیهای دندان در کودکان کم‌ سن، چالش برانگیز و برای کنترل بیمار نیاز به مهارت بالای دندانپزشک و همچنین هزینه بالای بیهوشی عمومی دارد. به همین علت روشهای شیمیایی برای کنترل پوسیدگی دندان پیشنهاد میشود. سیلور دیامین فلوراید ماده ای است که برای کنترل و توقف پوسیدگی ها، بخصوص در دندان شیری به کار میرود. این یک روش غیر تهاجمی و بی ضرر است و استفاده از آن ساده میباشد. به علاوه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و در مواردی که بیمار توان درمانهای دندانپزشکی را ندارد میتوان از SDF استفاده کرد. سیلور دیامین فلوراید جهت توقف پوسیدگی دندان در کودکان خردسالی که هنوز همکاری کافی برای درمان دندانپزشکی را ندارند، کودکانی که از لحاظ پزشکی ضعیف و ناتوان هستند و امکان درمان تحت بیهوشی را ندارند، کودکانی که در حال انجام شیمی درمانی یا رادیو تراپی و مصرف بیس فسفونات ها هستند کاربرد دارد و مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای سیلور دی آمین فلوراید

مزایای سیلور تراپی برای دندانهای کودکان

انجام سیلور نیاز به بی حسی، سوزن و تزریق ندارد و کاملا بدون درد میباشد. با کاربرد ماده SDF دیگر نیازی به ترمیم نیست. SDF یک ترکیب بی خطر و بدون درد است که میتواند جایگزین بعضی از درمانهای دندانپزشکی شود. البته نمیشود از این روش برای درمان همه پوسیدگیها استفاده کرد. این کار باید مطابق با نظر و تشخیص دندانپزشک انجام شود. عوارض جانبی بسیار کمی برای سیلور دی آمین فلوراید گزارش شده، درمان پوسیدگی با سیلور دیامین فلوراید از نظر بسیاری از دندانپزشکان بدون خطر است حتی برای کودکان.

نحوه استفاده از سیلور دی آمین فلوراید

نحوه کاربرد SDF بسیار ساده است، باید حتما در مطب دندانپزشکی انجام شود. قبل از انجام سیلور دور دهان کودک با وازلین چرب میشود. کودک باید روی صندلی بخوابد، حتی گاهی اوقات بعضی از کودکان بدلیل کوچک بودن در بغل والدین خوابانده میشوند و سیلور انجام میشود. با استفاده از گاز استریل یا رول پنبه محیط خشک میشود. سپس دندانپزشک چند قطره از آن را در ظرف یکبار مصرف ریخته و با برس کوچکی آن را روی سطح مینای دندان میکشد. یک تا سه دقیقه برای تأثیر این ماده کافی میباشد. حتی در شرایط ویژه برای کودکان زمان چند ثانیه هم موثر میباشد.

نکات مهم در استفاده از مایع سیلور

در موارد زیر نباید از سیلور استفاده شود :
– داشتن حساسیت به نقره
– موقعی که پوسیدگیهای عمیق، بافت نرم و پالپ دندان را در معرض قرار داده. در این صورت SDF بر روی دندانها باعث واکنشهای های دردناک میشود.

تنها عارضه جانبی که ممکنه توسط SDF بوجود بیاید ایجاد لکه های سیاه در اطراف ناحیه ای میباشد که سیلور دیامین فلوراید در آنجا اعمال شده. همچنین اگر SDF بر روی لباس یا اطراف دهان ریخته شود باعث ایجاد لکه میشود.

سیلور تراپی

سوالات متداول درباره قطره سیلور دیامین فلوراید

خیر، سیلور بدون بی حسی انجام میشود.

خیر. درمان سیلور بدون تراشیدن دندان و برداشت پوسیدگی انجام میشود.

بله، درمان سیلور برای نوزادانی که تازه دندان درآورده اند و پوسیدگی شیرخواری دارند هم مناسب است.

خیر سیاهی ناشی از سیلور به مرور زمان از بین نمیرود.

بهتر است هر شش ماه توسط دندانپزشک مجددا معاینه شود تا در صورت بروز مجدد پوسیدگی، سریع اقدامات لازم انجام شود.

خیر، حتما باید توسط دندانپزشک و با تشخیص دندانپزشک انجام شود.

خیر. SDF یا سیلور برای دندانهایی مناسب است که در مراحل اولیه پوسیدگی هستند و در صورت وجود حفره های عمیقی که به عصب رسیده یا علائم دردناک، سیلور مناسب نیست.

متاسفانه طعم خوبی ندارد. طعم تلخ و شبیه به آهن دارد و کودکان از طعمش لذت نمیبرند.

در صورتی که پوست توسط مایع سیلور آلوده شود لکه های سیاه یا قهوه ای روی پوست بوجود می آید که به مرور زمان به مدت یک هفته تا ده روز از بین میرود و اگر لباس توسط سیلور آلوده شود براحتی پاک نمیشود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *